Tao Te King
Lao-ce (Weres Sndor fordtsa) 2008.08.09. 01:49
Lao-ce rgi, s mig is nagyon npszer t s Erny cm knyve, mely kiemelked tantsait mind a mai napig valljk, tantjk/tanuljk szerte a vilgban!
Lao-ce
TAO TE KING
Az t s Erny knyve
Weres Sndor fordtsban
Tkei Ferenc przafordtsa alapjn
|
|
|
|
AZ T
|
|
1 |
Az t, mely szba-foghat,
nem az rktl-val;
a sz, mely rja-mondhat,
nem az rk sz.
Ha neve nincs: g s fld alapja;
ha neve van: minden dolgok anyja.
Ezrt:
aki vgytalan,
a nagy titkot megfejtheti;
de ha vgya van,
csak a dolgokat szemllheti.
E kett mgtt kzs a forrs,
csupn nevk ms.
Kzssgk: csoda,
s egyik csodtl a msik fel trul
a nagy titok kapuja.
|
2 |
Mikor a szpet megismerik,
felbukkan a rt is;
mikor a jt megismerik,
felbukkan a rossz is.
Lt s nemlt szli egymst,
nehz s knny megalkotja egymst,
hossz s rvid alaktja egymst,
magas es mly kulcsolja egymst,
sok hang sszeolvasztja egymst,
korbbi s ksbbi kveti egymst.
Ezrt a blcs
srgs nlkl mkdik,
sz nlkl tant,
nzi az ramlst s hagyja, nem erlkdik,
alkot, de mvt nem birtokolja,
cselekszik, de nem ragaszkodik,
beteljeslt mvt nem flti,
s mert magnak nem rzi,
el se veszti.
|
3 |
Ha nem emelik fel az okosakat,
a np kzt rend es bke fakad;
ha nem kell tbb a ritka, drga,
megsznik a np kirablsa;
ha nem a vgy uralkodik,
a np szve megnyughatik.
Ezrt a blcs
a szvet kirti,
a gyomrot teletlti,
a svrgst gyengti,
a csontot ersti,
hogy az emberek ne tudjanak, ne vgyjanak,
az okosak veszteg maradjanak.
A nem-srgs ez
s rend s bkessg lesz.
|
4 |
Az t res,
de mkdst abba sose hagyja.
s mlysges,
mindennek satyja.
let tomptja,
grcseit oldja,
fnyt faktja,
elvegyl porba.
Megfoghatatlan
s mgis van.
n nem tudom, ki a szlje,
de vnebb, mint a tnemnyek se.
|
5 |
Az g s fld nem emberi:
neki a dolgok, mint szalma-kutyk.
A blcs ember sem emberi:
neki a lnyek, mint szalma-kutyk.
Az g s fld kztti tr,
akr a fujtat,
res s nem szakad be,
mozog s egyre tbb szll belle:
kell r sz, ezernyi;
jobb nmn befel figyelni.
|
6 |
Csodlatos asszonynak hvjk:
a vlgy rk szelleme.
A csodlatos asszony kapuja
g s fld gykere.
Vgtelenul munklkodik,
nem frad el sose.
|
7 |
rk az g s rk a fld.
Azrt rk az g s a fld,
mert nem nmagukrt lnek,
ezrt nem fogy bellk az let.
ppgy a blcs:
htrahzdik, ezrt halad,
nem rzi magt, ezrt megmarad.
gy van:
sajt rdeke nem zi sose,
ezrt teljesl sajt rdeke.
|
8 |
A legfbb j a vzhez hasonl:
mindennek hasznos, de nem harcos;
az alantasban is jelenlev:
a vz az t-hoz hasonl.
Az let a fldet kvesse,
a sziv a bens melyet kvesse,
a bartsg az emberit kvesse,
a beszd a valt kvesse,
az uralom a rendet kvesse,
a szolglat a lehett kvesse,
a tett a kell idt kvesse.
Ha kszsges, de nem erszakos:
nem kl zgolds semerre.
|
9 |
Aki tlt sznltig:
jobb, ha elbb abbahagyja.
Aki tl-lesre fen:
lt hamar kicsorbtja.
Arannyal, kkvel teli kamra:
megrizni senkise brja.
Kincs, gg, rang egyszerre:
mekkora szerencstlensg!
Alkotni, adni, majd visszavonulni:
ez az gi blcsessg.
|
10 |
Aki teste-lelke egysgt megrzi,
azt a ktsg nem bontja meg.
Aki termszett szeldd smtja,
egyszer, mint az jszltt gyerek.
Aki ltst megtiszttja,
elkerli a tvedseket.
A np megnyerse, orszg kormnyzsa
nem kvn tuds elmletet.
g s fld kapui nylnak-csukdnak,
nyugalmasak s bkessgesek.
E tudsbl kibontakozik
a srgs-nlkli cselekedet.
Megszlni s felnevelni,
ltrehozni s nem kvnni,
megalkotni s nem birtokolni,
hatalmaskods nlkl vezetni:
ezt kell a legnagyobb jnak nevezni.
|
11 |
Harminc kll kert egy kerkagyat,
de kztk ressg rejlik:
a kerk ezrt hasznlhat.
Agyagbl formljk az ednyt,
de benne ressg rejlik:
az edny ezrt hasznlhat.
A hzon ajtt-ablakot nyitnak,
mert bell ressg rejlik:
a hz ezrt hasznlhat.
gy hasznos a ltez
s hasznot-ad a nemltez.
|
12 |
Ltst az t szn tompt,
hallst az t hang tompt,
zlst az t z tompt,
a vgtats, vadszat megbolondt,
a nehezen elrhet mind bnbe ldt.
Ezrt a blcs
nem a szemt, inkbb a gyomrt tmi,
neki nem a tvoli kell, hanem a kzeli.
|
13 |
Dicssg, szgyen: egyforma flelem.
A rang: az let legnagyobb csapsa.
Dicssg, szgyen: mrt csak flelem?
Mert a dicssget a kzemberek
szorongva nyerik el,
szorongva vesztik el.
A dicssg is, szgyen is, csak puszta flelem.
A rang mrt az let csapsa?
Mert legnagyobb csaps
az nszeretet.
Ha nincs bennem nszeretet,
ugyan mi bajom lehet?
Ezrt:
a vilgrt l kivlsgra
bzhat a vilg;
s a vilgrt l jsgra
pthet a vilg.
|
14 |
Rnzek, de nem ltom,
ezrt neve: nem lthat.
Hallgatom, de nem hallom,
ezrt neve: nem hallhat.
Megragadnm, de meg nem foghatom,
ezrt neve: a legparnyibb.
E hrom titok
egysgbe olvad.
Felszne sem vilgos,
alapja sem homlyos,
vgtelen, nvtelen,
visszavezet a nemltbe szntelen.
Neve: formtlan forma,
trgy-nlkli kp,
neve: a stt.
Szembetrek s nem ltom arct,
kvetem s nem ltom htt.
Az skor tjt birtokolva
s a jelenkort ltala megragadva
rltni mindennek eredetre:
ez az t vezet-fzre.
|
15 |
Hajdan az ihletettek
ismertk a rejtzt s rejtettet,
de ket mlykig nem ismerte senki.
Mert nem lehetett ket megismerni,
a kp rluk csak ennyi:
mint tli folyn tkelk, vigyztak,
mint szomszdaiktl flk, figyeltek,
mint a vendgek, tartzkodtak,
mint olvad jgen, vakodtak,
mint a rnk-fa, egyszerek voltak,
mint a vlgykatlan, mlysgesek voltak,
mint a homly, t nem derengtek.
Nyugalmukat bizton rizve
formltk a szennyesbl tisztt.
Az rk ramlssal bkessgben,
ismertk az let nyitjt.
Az ton jrtak, mrtk nlkl nem vgyakoztak,
s mert mohk sose voltak,
megelgedtek a ltezvel s jat nem alkottak.
|
16 |
Ahol megvalsul a teljes ressg,
ott a nyugalom tisztn megmarad,
minden nvekszik a maga rendjn,
az rk ramlsban krbe-halad.
Minden virul, terem,
s a kezdethez visszatr szntelen.
A kezdethez visszatrs: a bke.
A bke: az let visszatrte.
Az let visszatrte: llandsg.
Az llandsg tudsa: vilgossg.
Az llandsg nem-tudsa: vaksg, zrzavar.
Aki az llandt ismeri, blcs lesz,
aki blcs lett, igazsgos lesz,
aki igazsgos lett, kirly lesz,
a kirly az eget kveti,
az g az utat kveti,
az t rkkval,
s minden rendjn-val.
|
17 |
A kicsinyek tudtk, hogy vannak nagyok.
Szerettk, felemeltk,
aztn rettegtk,
vgl megvetettk.
Aki htlen,
hvet nem lel.
De ha grete szerint cselekszik,
munkja sikerl, rdeme nvekszik,
s a np azt mondja rja:
"A termszet tjt jrja."
|
18 |
Mikor a nagy utat semmibe dobtk,
megjelent az erklcs s mltnyossg.
Mikor kezddtt az okoskods,
megjelent a nagy hazudozs.
Mikor a hat rokon sszeveszett,
megjelent a gyermeki tisztelet s szli szeretet.
Mikor zavaros az orszg,
megjelennek a hsges szolgk.
|
19 |
Ha eldobjk az okossgot, a tudssgot,
akkor lesz a np szzszor ldott.
Ha eldobjk az erklcst, a mltnyossgot,
gyermeki tisztelet, szli szeretet vezeti a sokasgot.
Ha megszntetik a ravaszsgot, a hasznossgot,
nem lesznek tbb tolvajok, betyrok.
Hrom jele a kevs-blcsessgnek.
Mutassk meg az ember-npnek
az egyszersget, az psget,
hogy az nzsnek, az epedsnek vessenek fket.
|
20 |
Hagyd el a tanultsgod
s meg nem bnod.
Igret s grgets:
mi klnbsg?
J s rossz:
mily klnbsg!
De amitl mindenki retten,
azt nem vethetjk flre bntetlen.
, zr!
Mg minden rendezetlen!
m az emberek ragyognak folyton,
mint nnepi lakomn,
vagy tavasz-rkezskor a tornyon.
Egyedl n vagyok nyugodt,
nem llok a fnybe,
akr a mg vilgra-nem-hozott.
Forgok az ramlsban,
nem lel szilrd helyet a lbam;
mindenkinek van bviben,
csupn nekem nincs semmi sem:
lm, bolond szv jutott nekem!
, zrzavar!
A kznsges emberek ragyognak,
homlyban n vagyok csak;
a kznsges emberek mind szemflesek,
kznys n vagyok csak.
rvnyl tenger ragad magval,
sodrdom, nincs megllsom.
Mindenkinek megvan a dolga,
bolondnak, durvnak csak n mutatkozom.
Egyedl n vagyok ms, mint az emberek,
mert az s-forrsbl tpllkozom.
|
21 |
A hatalmas erny vltozatai
az utat kvetik.
Az t magban-vve
rny s kd.
Kd s rny,
hol kpek rejlenek.
rny s kd,
hol dolgok rejlenek.
Mlysg, kd,
hol magvak rejlenek.
Ltuk: valsg,
belk: igazsg.
skortl mig
nem kalldott el a neve:
ltala megnevezhet mindennek kezdete.
Mindennek kezdett mint tudhatom?
Csupn vele.
|
22 |
A hinyos kikerekl,
a grbe kiegyenesl,
az res megtelik,
az elvnhedt jjalakul,
a kevs megsokasul,
a sok megzavar.
Ezrt a blcs
az egy-egszet vja:
a vilg pldja.
Nem ll a fnybe,
ezrt fnyes,
magt nem hirdeti,
ezrt hres,
magt nem dcsri,
ezrt dics,
magt nem knlja,
ezrt vezet.
Nem indul kzdelembe,
ezrt senkise gyz felette.
A rgiek megmondottk:
A hinyos kikerekl.
Nem holmi res sz.
Az igazi, a teljes: minden fl terl.
|
23 |
A keves sz, mint a termszet:
az ers szl nem fj egy reggelen t,
a zpor nem tart egsz napon t.
Kldje:
g s fld.
Nem alkot maradandt az g s fld,
mg-gy-sem az ember.
Ezrt
az t-on jrjon az ember,
akkor kzs az t-tal,
az ernyes kzs az ernnyel,
a veszt kzs a vesztesggel.
Aki kzs az t-tal,
az t-at elnyeri.
Aki kzs az ernnyel,
az ernyt elnyeri.
Aki kzs a vesztesggel,
a vesztettet elnyeri.
S aki ktsgben imbolyog,
annak szavt senkise hiszi.
|
24 |
A lbujjhegyre gaskod
nem ll sokig,
a nagy lptekkel rohan
nem megy sokig,
a fnybe-ll
nem lesz fnyes,
a magt-hirdet
nem lesz hres,
a magt-dcsr
nem lesz dics,
a magt-knl
nem lesz vezet.
Ezek az ton:
rohadk, hulladk,
utlkozva elkerlik,
az t-on jr r se lp.
|
25 |
me az s-zrbl keletkezett,
az g s fld eltt szletett:
mily bks, mily res!
Magban van, nem vltozik,
zavartalan mindentt mkdik.
az g-alattinak anyja.
Nevt nem ismerem,
kisebb nevn t-nak mondom,
elmm szerint nagynak mondom,
a nagyot tvolodnak mondom,
a tvolodt eltnnek mondom,
az eltnt visszatrnek mondom.
Ezrt
nagy az t,
az g,
a fld
s a kirly.
A vilgon ngy nagy ltezik
s a kirly kztk az egyik.
Az ember a fldet kveti,
a fld az eget kveti,
az g az t-at kveti,
az t nnn rendjt kveti.
|
26 |
A nehz a knny alapja,
a nyugalom a mozgs apja.
Ezrt a blcs
naphosszat munklkodva,
szekere terht el nem hagyja.
Ragyogt nem reml,
teljes bkben, veszteg l.
Aki tzezer szekr gazdja,
nz a vilgba, nem lt nmagba.
Aki knnyelm, elveszti alapjt,
aki nyugtalan, elveszti apjt.
|
27 |
Az vatos vndor nem hagy lbnyomot;
a gondos-beszd nem kelt haragot;
j szmolnak nem kell tbla;
ki ajtt zrni tud, zr nlkl is bezrja,
hogy ki nem nyitjk;
ki csomt ktni tud, ktl nlkl is megkti,
ki nem bogozzk.
Ezrt a blcs
vigyz az emberekre,
senkit meg nem vetve;
gyel a ltezkre,
semmit el nem vetve.
Ez a ktszeres vilgossg.
A j a rossznak tantja,
a rossz a jnak tmasztja.
Ha nem becslik tantikat,
ha nem szeretik tmasztikat:
olyan a legblcsebb, mint a legvakabb.
me a legmlyebb s legslyosabb.
|
28 |
Aki tudja frfi-hatalmt,
mgis rzi n-lgysgt:
hegyi-r a vilgon,
az erny-t el nem vesztette,
csecsem marad rkre.
Aki tudja fehrsgt,
mgis rzi feketesgt:
plda a vilgon.
Aki plda a vilgon,
az erny-nyel sszeill,
llandhoz visszatr.
Aki tudja dicssgt,
mgis rzi rejtettsgt:
vlgy a vilgon.
Aki vlgy a vilgon,
erny-ben lesz tkletes,
egyszer s termszetes.
A termszetes elhal: eszkz lesz, er,
a blcs l vele,
gy lesz vezet;
ezrt:
a rendhez nem kell a had ereje.
|
29 |
Aki erszakkal birodalmat foglal,
kudarcot vall: ez a tapasztalat.
Az g-alatti, mint csodlatos urna:
srteni nem szabad,
aki rinti, sem rinti,
aki megfogja, elveszti.
Ezrt mindennek rendje-sorja:
halad egyik, kveti msik,
virul egyik, hervad msik,
ersl egyik, gyengl msik,
keletkezik egyik, elenysz msik.
Ezrt a blcs
kerli a tlradt,
kerli a hvalkodt,
kerli a kprztatt.
|
30 |
Aki az t-on jrva urt szolglja,
nem igz le orszgokat hadsereggel,
hiszen ellene is fordul a drda.
Hol had vonult,
tvis lepi a rtet,
nagy harc utn
jnnek nsges vek
az eszes: gyz s megtorpan,
nem tobzdik a diadalban,
gyz s nem magasodik,
gyz s nem cifrlkodik,
gyz s nem kevlykedik,
gyz, mert gyzni knyszerttetik,
gyz, de sohasem erszakoskodik.
Olykor a lnyek mr ifjan vnek,
ellene szeglnek az t rendjnek,
s ha gy van: korn srba trnek.
|
31 |
A legszebb hadsereg is a csaps eszkze,
mindenfle gylletes,
az t-on jr nem l vele.
A nemesnek bkben balrl a helye,
hborban jobbrl a helye.
A had a csapsnak eszkze,
nem a nemesnek eszkze;
ha rknyszerl, csak akkor l vele,
a bke az ereje.
Gyz s nem kevlykedik.
Aki gyztesknt elre-nyomul,
az ember-irtsnak rl;
aki az ember-irtsnak rl,
gylletet fakaszt az g alatt.
A bsg balrl tr be,
a jajsz jobbrl tr be.
Balrl a szrnyvezr,
jobbrl a fvezr:
temetssel flr.
Az ember-irts
siralom, gytrelem,
gysz-szertarts a harci gyzelem.
|
32 |
Az t folytonos s nvtelen.
Az s-egyszersg parnyi,
mgse brja senki leigzni.
Ha fejedelmek, kirlyok megrzik:
minden nknt behdol nekik.
g s fld sszecsengne-bongna,
des harmatot hullatna,
s a np mind, nem parancsra, megnyugodna.
Hol fellp a rendtarts: fellp a nv;
s mert mr fellpett a nv,
ismerni kell a hatrokat
s gy elkerlni a csapsokat.
Az t e vilgban,
mint hegyi patak, mly folyba s tengerbe szakad.
|
33 |
Okos, aki rti az embereket;
aki nmagt rti: ihletett.
Hatalmas, aki msokat legyz;
aki nmagt legyzi: ers.
Aki trekszik: nincs hjn akaratnak;
aki megelgszik: gazdag.
Aki nem veszti termszett: hosszlet;
aki nem veszti emlkezett: rklet.
|
34 |
A hatalmas t szerterad,
jelen van jobbra-balra.
Minden ltala ltezik,
soha meg nem torpanva.
Mkdik, de rejtve, hrt nem akarva.
Mindent nevel,
de nem irnyt,
nincsen vgya,
ezrt neve: kicsiny.
Minden visszatr hozzja,
de nem irnyt,
ezrt neve: nagy.
Sose hatalmaskod,
ezrt neve: hatalmas.
|
35 |
Aki a nagy mintt kveti,
annak hdol az g-alatti.
Hozzja fordulnak, mert krt nem okozhat,
csak bkt, nyugalmat,
muzsikt, vigalmat,
tpllkot ad a vndoroknak.
Mikor az t-rl szlal,
a sz zetlen, stlan.
Aki rnz, nem ltja,
aki hallgatja, nem hallja,
de nem-fogy kincs annak, ki rti.
|
36 |
Amit sszenyomnak,
kiszlesedik,
amit gyengtenek,
megersdik,
amit meglnnek,
nem marad medd,
aki lopna,
az lesz a veszt.
De pp ezt nem rtik.
A gyenge legyzi az erset, a lgy a kemnyet.
A hal megfl, ha elhagyja a mlyet.
Az llam les fegyvereit
ne villogtassk a npnek.
|
37 |
Az t rk s ttlen,
mgis mindent vgbevisz szrevtlen.
Ha fejedelmek, kirlyok megrzik,
minden magtl rendezdik.
Ha kaplznak s intznek,
letri ket a titkos termszet.
Vgytalan a titkos termszet,
s a vgy hinya: bke,
az g alatt a rend teljessge.
|
|
|
AZ ERNY
|
|
38 |
A nagy erny nem jtkonykodik,
ezrt j.
A kis erny jtkonykodik,
ezrt nem j.
A nagy erny cselekszik,
nem-cselekvssel cselekszik.
A kis erny srg,
ervel cselekszik.
A szeretet cselekszik,
eredmnyes, ha nem cselekszik.
Az erklcs srg,
ervel cselekszik.
A tisztelet cselekszik,
s mert nem viszonozzk,
knyszert a tiszteletre.
Ezrt:
az t ha elvsz, itt az erny,
az erny ha elvsz, itt a szeretet,
a szeretet ha elvsz, itt az erklcs,
az erklcs ha elvsz, itt a tisztelet.
A tisztelet
a hsg s bizalom hinya,
a zrzavar kezdete.
A kls tuds
az t virga,
a bels tudatlansg kezdete.
Ezrt az igaz ember
a valdit akarja s nem a ltszt,
a gymcst akarja s nem a virgot,
a kzelit akarja s nem a tvolit.
|
39 |
me az s-egysgben ltezk:
az g az egysg ltal makultlan,
a fld az egysg ltal rendletlen,
a szellem az egysg ltal finom,
a vlgy az egysg ltal virgz.
Minden az egysggel szletett,
a vezr, a kirly
vele a vilg pldja lett:
az egysg ltet mindeneket.
Ha kds az g: eltnik;
ha inog a fld: elhasad;
ha durva a szellem: elkalldik;
ha medd a vlgy: sivatag.
Ha nem szletnek, akkor elenysznek;
a vezreket s kirlyokat
ledntik, ha nem pldakpek.
A nptmeg a nagyok alapja,
az alacsony a magas alapja.
Ezrt
az njellt vezrek s kirlyok
helykn nem szilrdak.
Nem nzik, hogy a sokasg a nagyok alapja,
vesztket az okozza.
Ha sztszedik a fnyes fogatot: belle semmi sincs.
Ne lgy rtkes, mint a jade-kincs,
lgy egyszer, mint a kavics.
|
40 |
Ellenttessg az t mozgsa,
engeds az t tulajdonsga.
Az g alatt minden a ltbl fakad
s a lt a nemltbl fakad.
|
41 |
Ha blcs hall az t-rl,
megragadja s megrzi;
ha tuds hall az t-rl,
megtartja, majd elveszti;
ha okos hall az t-rl,
nem gyz nevetni;
s nem errl az t-rl esik sz,
ha tn megrti.
A rgi vers ezrt mondja:
"A fnyes t sttnek ltszik,
az t-on jr eltnni ltszik,
az egyenes t tvtnak ltszik,
a magas erny szakadknak ltszik,
a nagy tisztasg szgyennek ltszik,
a hatalmas erny kevsnek ltszik,
a nvekv erny lopsnak ltszik,
a szn-igazsg hinynak ltszik.
A vgtelen ngyszgnek egy szglete sincsen,
a vgtelen edny kszen soha sincsen,
a vgtelen zengsnek hangja nincsen,
a vgtelen kpnek formja nincsen."
Az t rejtett s neve nincsen.
Egyedl az t
vezet s clba fut.
|
42 |
Az t szlte az egyet,
az egy a kettt,
a kett a hrmat,
a hrom valamennyi ltezt,
mind tartalmazza a hmet s a nt,
s a lthatatlan lehelet egybeolvasztja ezeket.
S e vilgban megvetik
az nmagt-felemelt,
az njellt kirlyt, vezett.
Nzd valamennyi ltezt:
egyszer gyengl, mskor ersl,
egyszer ersl, mskor gyengl.
gy ltjk,
n is gy ltom:
"A zsarnokok nem holtukkal pusztulnak el."
Ez a legfbb tantsom.
|
43 |
Az g alatt a leggyengbbek
tfrjk, ami legkemnyebb:
mindenben fszke van a nemltnek,
ereje a nem-cselekvsnek.
Sz nlkli tantssal
s a nem-cselekvs hatalmval
mi sem mrkzhet e vilgban.
|
44 |
Rang, vagy let: melyik fbb?
Kincs, vagy let: melyik tbb?
Szerzs, vagy veszts: melyik tllhetbb?
Aki sokat szerzett, sokat vesztett;
aki sokat gyjt, tbb krt szenved.
Aki megelgszik, kudarc nem ri,
aki megtorpan, veszly nem ri,
a maradandsgot li.
|
45 |
A tkletes: akr a tkletlen.
Mkdse vghetetlen.
A teljessg: akr az ressg.
Mkdse mrhetetlen.
Az egyenes, mint a grbe,
a szellemes, mint a dre,
az kes sz, mint a dadog.
A mozgs a fagyot legyzi,
a nyugvs a hevet legyzi,
a bke a rendet megrzi.
|
46 |
Mikor az g alatt ltezik az t:
a lovak megtrgyzzk a fldet;
mikor az g alatt hinyzik az t:
a mezn harci mnek legelnek.
Nincs nagyobb csaps,
mint az eleget nem ismerni,
se nagyobb veszly,
mint szerzsre trekedni.
Ezrt:
aki az elggel megelgl,
elgedettnek kell nevezni.
|
47 |
Nem lp ki az ajtn
s vilgot megismer,
nem nz ki az ablakon
s gi t-at megismer;
mennl messzebb megy,
annl kevesebbet ismer;
ezrt a blcs
nem jr, hanem megismer,
nem nz, hanem megnevez,
nem cselekszik, hanem vgbevisz.
|
48 |
A tanul gyarapszik naponta;
az t-on jr cskken naponta.
Cskkens, tovbb-cskkens:
eredmnye a nem-cselekvs.
Mindent vgbevisz a nem-cselekvs.
A vilgot ttlen tartja kzben.
Aki tevkeny,
a vilgot nem tartja kzben.
|
49 |
A blcsnek nincs nnn szve.
Szve a np valahny szve.
J a jkhoz
s j a gonoszokhoz:
ez az erny jsga.
Hisz az igazaknak
s hisz a hazugoknak:
ez az erny bizalma.
A blcs az g alatt bkben lakik,
megjegyzi az emberek mondsait,
s gy nzi a npet, mint gyermekeit.
|
50 |
Megszletnek s elpusztulnak.
Az let fel megy tz kzl hrom,
a hall fel megy tz kzl hrom,
s meghal tettei miatt
megint tz kzl hrom.
Mirt?
Mert nem lesznek rr az let-vgyon.
Aki rr lesz az let-vgyon,
orrszarvtl, tigristl nem fl,
sem harcban a fegyveres katontl.
Az orrszarv nem dfi belje szarvt,
a tigris nem vgja belje karmt,
nem sebzi meg a katona kardja.
Mirt?
Mert a hallnak nincs rajta hatalma.
|
51 |
Az t szl,
az erny tpll,
a lny alakot-lt,
az alak beteljest.
Ezrt minden
becsli az t-at s az erny-t.
Az t mlt a tiszteletre,
az erny mlt a szeretetre,
mert nem osztanak parancsot,
s mennek termszetes rendet kvetve.
Az t szl,
az erny tpll,
dajkl, nevel,
csiszol, rlel,
pol, riz.
Alkot, de nem birtokol,
teremt, de nem krkedik,
mindennl regebb, mgsem oszt parancsot:
legmlyebb jnak mltn nevezik.
|
52 |
Az g alatt mindennek eredete
az g-alattiak anyja.
Aki elri az anyt,
megismeri a gyermekeit;
s ha megismeri a gyermekeit,
jra emlti az anyt.
lete vgig nem ri veszly.
Aki betmi odujt,
bezrja kapujt:
lete vgig nyg nlkl l.
De ha kinyitja kapujt,
magra-veszi minden bajt:
lete vgig gondban l.
Aki a parnyit megltja: les-szem;
aki gyengesgt megrzi; hatalmas-let.
Aki tiszta fny,
s a vilgossghoz folyton visszatr,
nem ri veszly:
az llandsgban l.
|
53 |
Ha van igaz tudsom:
a nagy utat jrom,
s csak attl flek, hogy letrek.
A nagy t sima,
de az embereket vonzzk az svnyek.
Ha pomps a palota:
a szntfldek begyepeslnek,
a magtrak kirlnek.
Dsz-kntsben jrnak,
les kardokat hordoznak,
tellel-itallal be nem telnek,
flsleges javakat halmoznak:
rabls, dicsekvs a neve.
Nem ez az t-nak szelleme.
|
54 |
A talpraesettet fel nem bortjk,
a jl fogodzt le nem tasztjk.
Fiak, unokk ldoznak neki.
Aki az t-at fejleszti magban,
abban valdi az erny;
aki fejleszti a csaldban,
abban bsges az erny;
aki fejleszti a falujban,
abban kivl az erny;
aki fejleszti az orszgban,
abban virgz az erny;
aki fejleszti az g alatt,
abban teljes az erny.
Magunkban megismerjk a tbbit,
egy csaldban a tbbit,
egy faluban a tbbit,
egy orszgban a tbbit,
az g alatt a tbbit.
Honnan ismerem n az g-alattit?
A kevs ltal valamennyit.
|
55 |
Aki a nagy erny-t magban hordja,
akr az jszltt gyerek.
Mrges rovar, kgy nem cspi meg,
nem tmadnak r a vadllatok,
nem ragadjk el a sasok.
Csontja gyenge, izma lgy,
fogsa mgis szilrd;
nem ismeri hm s n egyeslst,
mgis letet ad,
mert tiszta teljesen;
kilt s be nem reked,
mert sszhangz tkletesen.
Az sszhang tudsa: llandsg.
Az llandsg tudsa: vilgossg.
Az let gazdagtsa: vigassg.
A szellem feszlse a szvben: makacssg.
Olykor a lnyek mr ifjan vnek:
ellene szeglnek az t rendjnek,
s ha gy van: korn srba trnek.
|
56 |
A tud nem beszl,
a nem-tud beszl.
Aki betmi odujt,
bezrja kapujt,
lt tomptja,
grcseit oldja,
fnyt faktja,
elvegyl porba:
el a rejtettel azonosulva.
Nem rokonthat,
nem csrolhat,
nem jutalmazhat,
nem krosthat,
nem magasthat,
nem alacsonythat,
csupn becslnival.
|
57 |
Egyenessg vezrli az orszgot,
csak a hboru kvn ravaszsgot.
Ttlensg hdtja meg a vilgot.
Mindezt honnan tudom?
me:
"Mikor az orszgban sok a hvsg,
szaporodnak a nyomorsgok;
mikor a npnek fegyvere les,
sokasodnak a lzadsok;
mikor sok az gyes mester,
gyarapodnak a ritkasgok;
mikor sok a parancs, a trvny,
srsdnek a tolvajok, betyrok."
Ezrt gy szl a blcs:
"Ha nem cselekszem, megnyugszik a np,
ha bks vagyok, megjavul a np,
ha nem hborgok, gazdagszik a np,
ha ignyem nincsen, egyszer a np."
|
58 |
Mikor nyugalmas a kormnyzat:
egyszer a np, nem lzad.
Mikor tevkeny a kormnyzat:
a npre nyomorsg tmad.
Bajbl szerencse gy fakad
s a szerencsbl gyalzat:
ki ismeri, hol a hatr?
Jnnek s mennek, meg nem llnak.
Az egyenessg ravaszsgba tcsap,
a j vratlan rosszra vlhat:
az ember tvelyeg s mily rgta mr!
Ezrt a blcs
egyenes s mst meg nem rvidt,
nzetlen s mst meg nem krost,
igaz s semmit meg nem hamist,
fny, de nem vakt.
|
59 |
Az emberek kormnyzsra s az g szolglatra
legfbb: a mrtk.
Csakis a mrtk,
melyhez korn kell kelni.
Amit korn kell gondozni: ez az erny gazdagsga.
A gazdag erny gyzhetetlen,
s a gyzhetetlennek gtja nincsen.
Ha gtja nincsen: uralkodni tud.
Az uralkods anyja megmaradni tud.
gy nevezik:
mly, ers gykr,
rk, igaz t.
|
60 |
Nagy birodalom vezetse,
mint apr halakbl eledel stse.
Mg az t-on jrnak az emberek,
nem mvelnek csodt a szellemek.
S ha nem mvelnek csodt a szellemek,
nem hbortdnak az emberek.
S ha szellemektl nem jn rtalom,
a fejedelemtl sem r bntalom:
mikor ezek ketten veszteg maradnak,
ernyeik sszefondnak.
|
61 |
Nagy birodalom: sksgi folyam,
a kzps az g alatt,
nstnye az g-alattinak.
A n bkvel gyzi le a hmet,
bksen alja-gubbad.
A nagy birodalom gubbadjon a kisebbik al,
gy szerezzen bizalmat;
a kis orszgok alacsonyabbak,
gy szereznek bizalmat.
Vagy a legubbads szerezzen bizalmat,
vagy hogy alacsonyabbak.
A nagy birodalom mst se kvnjon:
egyestsen s tplljon;
a kis orszg mst se kvnjon:
csatlakozzk s szolgljon.
Teljk be mindkett rendeltetse:
a nagy gubbadjon a kicsinyek elbe.
|
62 |
Az t mindenek legmlyebb alapja,
jk hatalma,
bnsk oltalma.
Nyjas szbl kel a tisztelet,
j plda megnyeri az embereket.
A bns az emberek kzl
mrt kivetett?
Hisz miatta trnol a Menny Fia,
rte buzglkodik a Hrom reg.
Hiba hordanak drgakveket
s hajtanak ngylovas dsz-szekeret:
inkbb nyugton az t-at kvetnk.
Hajdanban
az t-at mrt kvettk?
Mert
akkor az t-at el nem tvesztettk,
a bnket megbocstottk.
Az g alatt ez a tisztessg.
|
63 |
Tgy tett nlkl,
intzz intzkeds nlkl,
zests z nlkl.
A nagy: csupa kicsiny; a sok: csupa kevs.
Gylletre feleljen megbecsls.
A nehz legyzse knnyvel indul.
A nagy megtevse kicsinnyel indul.
A nehzsg az g alatt
a knnyn alapszik,
s a nagysg az g alatt
a kicsinybl gyarapszik.
Ezrt a blcs
nem cselekszik nagyot,
gy teljest nagyot.
Nem rdemelsz bizalmat,
ha tl-sokat grsz.
Ahol sok a knny,
ott sok a nehz.
Ezrt a blcs
nem kerli a dolgok nehezt,
az erlkds mgse veti szt.
|
64 |
A nyugvt megrizni knny,
a keletkezt formlni knny,
a gyengt sszetrni knny,
a kicsinyeket sztszrni knny,
a leendvel kezdeni knny,
bkben rendet tartani knny.
Tereblyes fa
hajszl-gykrbl fejldik,
kilenc-emeletes torony
kupac fldbl emeldik,
ezer-mrfldes utazs
egyetlen lpssel kezddik.
A cselekv elbukik,
a szorongat veszt.
Ezrt a blcs
nem cselekszik s nem bukik,
nem szorongat s nem veszt.
Aki nagy-hamar eredmnyt akar,
v a kudarc;
de aki elre gondol a vgre,
nem ri kudarc.
Ezrt a blcs
vgyik a vgytalansgra,
nem svrog ritkasgra,
csak a tudatlantl tanul,
csak kzs t-on vonul,
a termszetes rendet kveti
s erszakkal meg nem tri.
|
65 |
Hajdan, akik az ton jrtak,
nem adtak tudst a npnek,
poltk az egygysget.
Nehz vezetni a npet,
ha mr az egygysgbl kilpett.
Ezrt
az orszg tudssal kormnyzsa:
az orszg kirablsa;
egygysggel kormnyzsa:
az orszg boldogsga.
Aki e kt szablyt ismeri: plds.
Aki ismeri a pldt:
legmlyebben ernyes.
Az erny messzi, mly,
s mindennel ellenttes.
A nagy elgedettsg ltala l.
|
66 |
A folyam s a tenger
minden vlgyi patak kirlya;
mert alacsonyabb az gya,
ezrt minden vlgyi patak kirlya.
Ezrt a blcs,
ha a np felett akar llni,
a npnl lejjebb lljon;
ha a np eltt akar jrni,
az egsz np mgtt jrjon.
Ezrt a blcs
fell ll, de terht nem nygik,
ell jr, de mgse gyllik.
Ezrt
az g-alattiak
felemelik rmmel;
nem kzd,
ezltal gyzhetetlen.
|
67 |
Nagy az n utam, tudja egsz vilg, s nem apad soha:
mert vgtelen,
azrt nem apad soha.
Hogyha fogyna,
az idben mr elfogyott volna.
Hrom kincsemhez ragaszkodom:
els a szeretet,
msodik a mrtk,
harmadik a tartzkods.
Szeretek, ezrt btor vagyok,
mrtk ltal hatalmas vagyok,
visszavonulok, ht vezet vagyok.
Manapsg
szeretet nlkl merszkednek,
mrtk nlkl vezrkednek,
tartzkods nlkl hatalmaskodnak:
ezrt elpusztulnak.
Aki tapintattal vezet hadat,
gyzelmet arat;
a szeretettel vdekez legyzhetetlen.
A termszet fegyverezi
s a szeretet vdelmezi.
|
68 |
A j hadvezr nem harcias,
a j harcos nem haragos,
a gyzni-tud nem tmad,
a vezetni-tud alzatos:
ez a nem-kzd erny,
az irnyt er,
a termszet szolglata,
az si vezet.
|
69 |
Egy blcs hadvezr azt mondotta:
"Mint a vendg, nem mint a gazda:
nem vonulok hvelyknyit elre,
inkbb egy lbnyit vissza."
Ez a ttlen cselekvs,
az erszak nlkli siker,
az ellensg nlkli hbor,
a fegyvertelen gyzelem.
Harcban az ellensg csrlsa
megsrti az t-at;
ha kt hadsereg sszecsap,
a kimletesebb gyzelmet arat.
|
70 |
Szavamat megrteni knny,
s megfogadni knny.
Mgse brjk megrteni,
se megfogadni.
A szavaknak sapjuk van,
a tetteknek kirlyuk van:
ezt nem rtik az emberek,
s engem ezrt nem rtenek.
Ha vannak, kik megrtenek:
ez az n gazdagsgom.
Ezrt a blcs
drgakvet hord darcruhban.
|
71 |
Tudni a nem-tudst, ez a legblcsebb.
Aki nem tudja nem-tudst, szenved.
Aki megszabadul a szenvedstl,
nem szenved.
A blcs nem szenved,
mert megszabadult a szenvedstl,
ezrt nem szenved.
|
72 |
Ha a np nem fl a hatalomtl,
a hatalom akkor tkletes.
Ne szortstok ki hajlkaibl,
ne rontstok meg az lett.
Ha nem nyomjtok el a npet,
nem fog megvetni titeket.
Ezrt a blcs
ismeri magt, de nem ismerteti,
szereti magt, de nem szeretteti,
neki nem a tvoli kell, hanem a kzeli.
|
73 |
A btor vakmer halla gyszos,
a btor nem-mer lni tud.
Ktfajta btorsg:
egyik hasznos, msik kros.
Amazt a termszet mert nem szvleli,
ki brja megrteni?
A blcsnek is homlyos.
Az gi t
nem harcol, mgis gyzni tud,
nem szl, mgis vlaszol,
nem hv, mgis sereget gyjt,
ttlen, mgis irnyt.
A termszet hlja hatalmas:
br ritka-szvs, rajt t nem hatolhatsz.
| | |